Verschil tussen ui en sjalot

Wat is het verschil, behalve het uiterlijk, tussen een ui en een sjalot? En in welke (soort) gerechten gebruik je het beste wat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
26.7K

Het beste antwoord

De sjalot is een manusje van alles in onze keuken.Ze zijn in veel gerechten terug te vinden; rauw gesnipperd in de salade, dressing of bij visgerechten. Gefruit of meegekookt in wokgerechten, in sauzen, in garnituren, in compotes,etc. Ook ingemaakt met inmaakkruiden zijn ze heerlijk.Ze passen in zoveel gerechten, in vrijwel alle wildgerechten, kip/gevogelte, vis- en vleesgerechten.

Als een sjalot gefruit of gekookt wordt is de smaak zoeter dan van een ui. Gekonfijte sjalotten gelden als een delicatesse. Doordat ze een hoger gehalte aan flavonoïden
( scherptestoffen) hebben dan gewone ui, is een sjalot rauw scherper dan een ui. Op het moment dat je een sjalot fruit, karamelliseren de suikers. Hierdoor is een sjalot dan weer zoeter dan een ui.
Een sjalot bevat 2 keer zoveel Vit.C dan een ui.
Vervang eens een ui door een sjalot, dan merk je het verschil in smaak goed, een stuk pittiger en zoeter.
Toch krijg je bij het snipperen van zo`n klein sjalotje net zoveel tranen als bij een ui, hij bevat dan ook dezelfde stoffen als een ui die het gas veroorzaken dat vrijkomt bij het beschadigen van de cellen. Pel ze daarom onder de kraan en op een natte plank leggen bij het snijden. Je kunt een sjalotje nl. moeilijk met het snijvlak naar beneden op de plank houden en zodoende tranen vermijden. Daarvoor is hij te klein. Het helpt ook zeker om de sjalot voor het snipperen even in de vriezer of koelkast te leggen en gebruik een scherp mesje! Dankzij die scherpte van het mes tranen je ogen minder en blijven de smaak en waardevolle vitamines behouden.
Sjalotten houden van een koele plek die niet te licht is bij het bewaren. Bewaar ze ook nooit in een plastic zak. Ze moeten droog blijven. Luchtcirculatie is erg belangrijk. Leg ze dus in de schuur, bijkeuken, kelder of de groentela van je koelkast, dan blijven ze weken lang goed.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een ui smaakt scherper en een sjalot is zachter van smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil tussen sjalot en ui zit hem niet alleen in de smaak, maar ook in de groeiwijze: in trossen van knolletjes zoals look. Bovendien kan de sjalot zich via ondergrondse scheuten voortplanten, iets wat de ui niet lukt.
Iedereen die geregeld of nu en dan een kookboek openslaat, zal merken dat vele recepten expliciet het gebruik van sjalotten vermelden. Dit is niet zomaar, maar omdat sjalotten een fijnere smaak hebben dan uien en bovendien vlotter verteren. Zeg dus nooit ui tegen sjalot…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De sjalot is wat wat verfijnder en zoeter van smaak, en wordt dus ook toegepast in de wat verfijndere gerechten.